حدود 69هزار واحد مسکونی در ارتش جمهوری اسلامی ایران در حال احداث است

امیر سرتیپ‌دوم آقایی گفت: برای مسکن کارکنان ارتش آینده خوبی را پیش‌بینی می‌کنیم، حدود 69هزار واحد مسکونی در ارتش جمهوری اسلامی ایران در حال احداث است؛ این وضعیت بسیار خوب برای اولین بار است که در ارتش رقم ‌می‌خورد.
امیر سرتیپ‌دوم آقایی مدیر عامل بنیاد تعاون ارتش در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی ارتش، با اشاره به فعالیت های انجام شده به منظور خانه دار کردن کارکنان ارتش گفت: در حال حاضر بنیاد تعاون ارتش درمجموع دو پروژه بزرگ مسکونی، یکی در منطقه چیتگر تهران و دیگری در شهید کشوری اصفهان را در دست اجرا دارد؛ مطمئناً با اتمام این دو پروژه، بخش زیادی از مشکل تأمین مسکن کارکنان ارتش برطرف خواهد شد.
وی ادامه داد: در پروژه چیتگر طی سال‌های اخیر میزان ساخت‌وساز سرعت بسیار خوبی پیدا کرده است. در این پروژه فعالیت‌های بنیاد در دو بخش قابل ملاحظه است؛ یکی مجموع تعهداتی که بنیاد در قبال سهام‌داران 63 و 33متری از سال‌های خیلی قبل دارد و از سال1400 با سرعت قابل‌ملاحظه‌ای به ساخت واحدهای این مجموعه پرداخته شده است. در این زمینه با وجود تورم  یکی دو سال اخیر ما توانسته‌ایم باتوجه به تمهیداتی که فرمانده محترم کل ارتش جمهوری اسلامی ایران اندیشیده و به‌صورت مرتب به ما تأکید می‌کنند، منابع را مدیریت کرده و به خرید تجهیزات و مصالح لازم بپردازیم
وی افزود: بخش دوم فعالیت‌های بنیاد تعاون ارتش در چیتگر، در پروژه توانمندسازی کارکنان ارتش است. بعضی از کارکنان ارتش درخصوص اجرا و زمان‌بندی اتمام این پروژه نگرانی‌هایی دارند که باید بگویم به لطف خدا ما همه اقدام‌هایی که باید انجام می‌دادیم تا این پروژه در زمان مقرر به نتیجه برسد را انجام داده‌ایم.
مدیر عامل بنیاد تعاون آجا اضافه کرد: برنامه ما این است که از سال1403 تحویل واحدهای سهام‌داران 63 و 33متری به اعضا شروع شوند.

– امیر، لطفاً در ابتدا وضعیت پروژه‌های بنیاد تعاون ارتش را به‌طورکلی تشریح کنید.

بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم

 مستحضرید که در حال حاضر بنیاد تعاون ارتش درمجموع دو پروژه بزرگ مسکونی، یکی در منطقه چیتگر تهران و دیگری در شهید کشوری اصفهان را در دست اجرا دارد؛ مطمئناً با اتمام این دو پروژه، بخش زیادی از مشکل تأمین مسکن کارکنان ارتش برطرف خواهد شد.

در پروژه چیتگر طی سال‌های اخیر میزان ساخت‌وساز سرعت بسیار خوبی پیدا کرده و در این پروژه فعالیت‌های بنیاد در دو بخش قابل ملاحظه است؛ یکی مجموع تعهداتی که بنیاد در قبال سهام‌داران 63 و 33متری از سال‌های خیلی قبل دارد و از سال1400 با سرعت قابل‌ملاحظه‌ای به ساخت واحدهای این مجموعه پرداخته شده که در این زمینه با وجود تورم غیر قابل پیش بینی یکی دو سال اخیر ما توانسته‌ایم باتوجه به تمهیداتی که امیر فرمانده محترم کل ارتش جمهوری اسلامی ایران اندیشیده و به‌صورت مرتب به ما تأکید می‌کنند، منابع را مدیریت کرده و به خرید تجهیزات و مصالح لازم بپردازیم. بنابراین ما در سال آینده دغدغه خاصی از نظر  تکمیل  و ادامه ساخت در مجموعه‌ N و D نخواهیم داشت. البته در سال گذشته در زمینه تأمین ورق فولاد و اسکلت‌سازی مشکلاتی داشتیم که با تدابیر هیئت‌رئیسه محترم ارتش و لطف خداوند متعال این مشکل نیز حل شده و با یاری خدا در دو سه ماه اول سال1402 اسکلت‌های فلزی و بتنی این پروژه‌ها به اتمام خواهند رسید. برنامه ما این است که انشاءالله از سال1403 تحویل واحدهای سهام‌داران 63 و 33متری را شروع کنیم.

بخش دوم فعالیت‌های بنیاد تعاون ارتش در چیتگر، در پروژه توانمندسازی کارکنان ارتش است. بعضی از کارکنان ارتش درخصوص اجرا و زمان‌بندی اتمام این پروژه نگرانی‌هایی دارند که باید بگویم به لطف خدا ما همه اقدام‌هایی که باید انجام می‌دادیم تا این پروژه در زمان مقرر به نتیجه برسد را انجام داده‌ایم. تأمین منابع و خرید مصالحی مانند میلگرد و آهن‌آلات مدیریت شده و باتوجه به تأمین قالب‌ها که اکنون در پروژه در حال تخلیه هستند، سازه‌های آن در زمان مقرر انجام خواهد شد. خوبی این پروژه این است که قابلیت صنعتی‌سازی دارد و باتوجه به این قابلیت، قطعاً سرعت پیشرفت کار آن بسیار زیاد خواهد بود. به نظر من اوج بلوغ بنیاد تعاون ارتش در اجرای پروژه‌ها، در همین پروژه توانمندسازی که طبیعت نام دارد به نمایش گذاشته خواهد شد. از نظر معماری داخلی و نور و وضعیت قرار گرفتن واحدها در این پروژه دقت خاصی شده است. نظارت بر این پروژه به‌نحوی است که کاملاً با استانداردهای مجموعه ساختمان‌سازی متناسب است.

درخصوص پروژه شهید کشوری نیز ما با چالش بسیار بزرگی مواجه بودیم که در ارتباط با شورای معماری عالی و شهرسازی کشور و شهرداری اصفهان بود. به لطف خدا شورا مصوبه خود را داد و مشکل باقیمانده این پروژه که بخش(فاز) هفت آن است، ظرف یک ماه آینده کاملاً برطرف خواهد شد. در این پروژه موضوع کیفیت خیلی برای ما مهم بوده است.

– انتخاب واحد سهام‌داران در پروژه توانمندسازی به کجا رسیده است؟

انتخاب واحد سهام‌داران در پروژه توانمندسازی از چند ماه قبل شروع شده که تاکنون تقریباً 3هزار نفر واحد خود را انتخاب کرده‌اند. تلاش کرده‌ایم که در زمان انتخاب واحد حداکثر احترام به اعضا گذاشته شود و اگر هم باتوجه به شرایط شلوغی و سایر مسائل اتفاقی افتاده، من از همین جا از آن بزرگواران عذرخواهی می‌کنم. هدف این است که در انتخاب واحد عدالت رعایت شود و تذکرات لازم به افرادی که در آن مجموعه کار می‌کنند داده شده است که زمان اجرای پروژه طبیعت براساس قرارداد مابین بنیاد تعاون ارتش و سهام‌داران، از دی‌ماه1401 به مدت پنج ‌سال می باشد و با یاری خدا در موعد مقرر تحویل داده خواهد شد.

– طی ماه‌های قبل شایعاتی درخصوص موانع موجود بر سر راه اجرای پروژه توانمندسازی به گوش سهام‌داران رسید، آیا این موانع برطرف شده است؟

متأسفانه افرادی که حالا من نمی‌خواهم از واژه دلال درباره آنها استفاده کنم، در مجموعه چیتگر به دنبال خرید سهام یا واحد اعضا هستند که من از همه عزیزان می‌خواهم به شایعات این افراد توجه نکنند؛ آنها در موقع خرید از افراد، بی‌نهایت درباره پروژه‌ها بد می‌گویند و در موقع فروش، بی‌نهایت تعریف پروژه‌ها را می‌کنند تا به سود کلان برسند. من از اعضا می‌خواهم اطلاعات لازم را از منابعی دریافت کنند که مطمئناً درست است. بنیاد تعاون ارتش حافظ منافع اعضای پروژه‌های خود است و نهایت حمایت را از آنها خواهد کرد. مثلاً بعضی‌ها موضوع نزدیکی پروژه طبیعت به باغ گیاه‌شناسی را مطرح کردند که نتوانستند به اهداف خود برسند، زیرا همه کسانی که در کشور مسئولیتی دارند، مطمئناً به حقوق کارکنان ارتش که قانونی هم است احترام می‌گذارند و بارها مسئولان سازمان‌های مختلف در مذاکرات ما با آنها این موضوع را بیان کرده‌اند. بدون رضایت اعضا در این پروژه هیچ اتفاقی نخواهد افتاد و بنیاد تعاون ارتش نیز در این خصوص هیچ‌گونه عقب‌نشینی نداشته است. همه چیز قانونی انجام شده و بنیاد تعاون ارتش هیچ‌گونه تخطی از قوانین نکرده که بخواهد نگران این موضوع باشد؛ اگر هم سازمانی اشتباه کرده، باید اشتباه خود را جبران کند. خاک‌برداری‌های این پروژه انجام شد و مشخص شد اینکه بعضی‌ها می‌گویند اجرای این پروژه جلوی آب‌های زیرسطحی را می‌گیرد، صحت ندارد. همچنین از نظر قرار گرفتن پروژه در مقابل نور آفتاب و سایه‌اندازی بر روی باغ گیاه‌شناسی هم بررسی‌های لازم انجام و مشخص شد این موضوع نیز درست نیست. کارهایی که ما قبل از شروع رسمی اجرای پروژه انجام دادیم به حل مشکل مطرح شده درخصوص باغ گیاه‌شناسی کمک کرد و اجرای پروژه از ابتدای دی‌ماه1401 شروع شد. با قاطعیت اعلام می‌کنم که واحدهای این پروژه طبق برنامه زمان‌بندی شده تحویل اعضا خواهد شد و این پروژه نقطه بلوغ بنیاد تعاون ارتش خواهد بود. اعضا هم مراقب باشند که تحت تأثیر جوسازی‌ها قرار نگیرند و سهام خود را ارزان از دست ندهند.

گاهی بعضی از اعضا هم مراجعه کرده و می‌گویند سهام خردی که برای تکمیل واحد به ما ارائه می‌شوند براساس قیمت ثابتی باشد، در صورتی که ثابت بودن قیمت باعث می‌شود قیمت همه سهامشان افت کند؛ بنابراین سهام خرد واگذاری باید متناسب با افزایش قیمت سهام خودشان باشد. البته فعلاً هزینه سهام خرد را با قیمت ثابتی دریافت می‌کنیم.

من از اعضا می‌خواهم که سهام خود را ارزان از دست ندهند؛ روند اقتصادی کشور نشان داده که هیچ سرمایه‌گذاری مانند ملک قابل اطمینان نیست. مطمئناً تبدیل ملک به ارز و سایر سرمایه‌ها باعث ضرر افراد خواهد شد. تأکید می‌کنم که سرمایه سهام‌داران جای امنی است و با صبر و حوصله به نتیجه خیلی خوبی خواهد رسید. بهترین راه خانه‌دار شدن کارکنان ارتش در حال حاضر حضور داشتن در پروژه‌های بنیاد تعاون ارتش مانند پروژه طبیعت است.

– از نظر کیفیت ساختمانی و نظارت بر اجرای پروژه‌ها، وضعیت ساختمان‌سازی بنیاد تعاون ارتش چگونه است؟

باید به همه اعضای پروژه‌های بنیاد تعاون ارتش بگویم که ما در زمینه سازه و ژئوتکنیک ملاحظه‌های بسیاری داریم و با لطف خدا می‌توانم بگویم که سازه‌های بنیاد تعاون ارتش جزو بهترین سازه‌های مجموعه شهر تهران هستند. همه آن تمهیداتی که باید در محاسبات برای مقاومت در برابر زلزله اندیشیده می‌شد انجام داده‌ایم. در این زمینه همچنین لازم است بگویم که تنها مجموعه فعال در امر ساختمان‌سازی که در پروژه‌هایش نظارت مقیم وجود دارد،  بنیاد تعاون ارتش است. بیشتر شرکت‌های ساختمان‌سازی فقط در زمان بتن‌ریزی به امور نظارت می‌کنند و درواقع ناظران در مجموعه مقیم نیستند، اما در بنیاد تعاون ارتش همه امور تحت نظارت کارشناس مقیم انجام می‌شود. مثلاً در بستن کلاف‌های میلگرد، بتن‌ریزی و حتی امور نازک‌کاری نظارت کافی انجام شده و اشکالات برطرف می‌شوند.

– بنیاد تعاون ارتش در زمینه طرح اقدام ملی مسکن چه اقدام‌هایی انجام داده است؟

درخصوص طرح اقدام ملی باید به این نکته مهم اشاره کنم که امیر سرلشکر موسوی فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران دستور داده‌اند از شهریورماه1402 هیچ ارتشی بازنشسته نشود، مگر اینکه یک مسکن مناسب از ارتش دریافت کرده باشد. بنابراین برنامه‌ریزی کرده‌ایم که همکاران دارای 28 و 29سال خدمت از نظر مسکن تکلیفشان روشن شود. هرکسی که تاکنون از پروژه‌ای استفاده نکرده باشد، با داشتن کد 62حکمت، در یکی از پروژه‌های بنیاد تعاون ارتش خانه‌دار خواهد شد. این سن خدمتی طی سال‌های آینده به‌مرور کاهش خواهد یافت، تا جایی که همه کارکنان ارتش در زمان بازنشستگی صاحب خانه باشند. به این ترتیب اگر کسانی تاکنون از پروژه‌ای استفاده نکرده و عضو کد62 نیستند، می‌توانند در این کد عضو شوند و پروژه بگیرند.

– در طرح اقدام مسکن ملی چه کسانی صاحب خانه شده و چه کسانی حذف می‌شوند؟

در این طرح کسانی که فرم«جیم» آنها در راه و شهرسازی قرمز نباشد، صاحب خانه می‌شوند و پروژه‌های ارتش براساس نیازسنجی‌های انجام شده که در حال حاضر در شهرهای پردیس، پرند، تبریز، شیراز و اصفهان اجرا خواهند شد و قرار است پروژه‌ها ابتدا تا مرحله 40درصد ساخته شده و سپس از متقاضیان ثبت‌نام به عمل آید. اولین شرط ثبت‌نام در این نوع پروژه‌ها نیز داشتن کد62 طرح حکمت است. به ثبت‌نام‌کنندگان ابتدا 450میلیون وام داده می‌شود که از زمان شروع اجرای پروژه سه سال تنفس دارد و بعد از سه سال، وام به‌صورت اقساطی دریافت می‌شود. همچنین منابعی از طریق بنیاد تعاون ارتش به پروژه‌ها تزریق می‌شود و در عین حال متقاضیان نیز باید مقداری نقدینگی داشته باشند که اکنون نمی‌توانیم به‌صورت دقیق بیان کنیم که مقدار خواهد بود.

– با همه اقدام‌هایی که اکنون توسط بنیاد تعاون ارتش در حال انجام است، آینده مسکن کارکنان ارتش چگونه خواهد بود؟

برای مسکن کارکنان ارتش آینده خوبی را پیش‌بینی می‌کنیم، حدود 69هزار واحد مسکونی در ارتش جمهوری اسلامی ایران در حال احداث است؛ این وضعیت بسیار خوب برای اولین بار است که در ارتش رقم ‌می‌خورد. این امر نیز ناشی از تدبیر امیر فرماندهی محترم ارتش است که گفتند همیشه در زمان پایان پروژه‌های ارتش به‌دلیل عدم‌نقدینگی اتفاقاتی افتاده که مدیریت کردن پروژه‌ها سخت و اتمام آنها طولانی شده است؛ بهتر است ما به روش دیگری عمل کنیم، به این صورت که پروژه‌ها را تا مرحله 40درصد پیش ببریم، بدون اینکه هیچ پولی از متقاضیان دریافت شود. به این ترتیب ما نقدینگی لازم برای پیشرفت 40درصد پروژه‌ها را از راههای مختلف تأمین می‌کنیم و 60درصد آخر پروژه‌ها را با استفاده از نقدینگی اعضا به پایان می‌رسانیم. این تدبیر امیر موسوی بسیار خوب است و با برنامه‌ریزی‌های لازم، تأمین مالی پروژه‌ها در ابتدای کار انجام می‌شود.

همچنین در هرکدام از نیروهای چهارگانه پدافند، زمینی، هوایی و دریایی ارتش اقدام‌های خوبی در زمینه مسکن کارکنان در حال انجام هستند. بنیاد تعاون ارتش درمجموع این اقدام‌ها نقش نظارتی دارد و بر همه نیروها هم تکلیف شده که هیچ‌کدام از کارکنانشان بدون خانه بازنشسته نشود. البته در این زمینه وظیفه تأمین مسکن کارکنان نیروی پدافند هوایی را باتوجه به نداشتن توانایی مالی و زمین، بنیاد تعاون ارتش برعهده دارد. تأمین مسکن کارکنان مجموعه ستاد ارتش و سازمان‌های وابسته به ارتش نیز برعهده بنیاد تعاون ارتش است. این امور هر ماه یا هر دو ماه یک‌بار در جلسه‌ای توسط فرمانده محترم کل ارتش رصد و گزارش‌گیری می‌شود تا اگر مشکلاتی وجود دارد برطرف شود. ضمن اینکه قرارگاه مسکن که فرماندهی آن را هماهنگ‌کننده محترم ارتش «امیر دریادار سیاری» برعهده دارد، هر ماه یک‌بار طی جلسه‌ای امور را پیگیری می‌کنند. بنده در آن جلسه جانشین امیر  دریادار سیاری هستم که موارد مختلف پروژه ازقبیل تأمین مصالح در مجموعه نیروها و بنیاد تعاون ارتش پیگیری و رصد می‌شود. این حرکتی که شروع شده و مدیریتی که اکنون در انجام پروژه‌ها وجود دارد، بسیار جای تقدیر دارد. در حیاط بنیاد تعاون ارتش همه مسئولان به‌نوعی حضور مؤثر دارند و همه آشکارا در جریان امور بوده و مشکلات و موانع را می‌بینند و درصدد رفع آنها هستند.   

درمجموع در حال حاضر تلاش بنیاد تعاون ارتش و در رأس آن امیر فرماندهی محترم کل ارتش جمهوری اسلامی ایران این است که همه کارکنان ارتش در زمان بازنشستگی صاحب خانه باشند. این تلاش و همت تاکنون به این صورت وجود نداشته است و من به‌عنوان یکی از کارکنان ارتش که از نزدیک شاهد تصمیم‌ها و تدابیر و نظرات فرماندهان و مسئولان ارتش هستم، به همه کارکنان می‌گویم که تاکنون چنین همت و تلاشی برای خانه‌دار شدن کارکنان در ارتش وجود نداشته است. عدالت‌محوری در صدر امور قرار دارد که امیر فرماندهی ارتش دستور کتبی داده‌اند که به هیچ کسی به‌خاطر مقام و منصب امتیازی خارج از ضابطه داده نشود. درواقع شرایط به‌گونه‌ای شده که همه کارکنان ارتش در امر مسکن از شرایط و حقوق یکسان برخوردار هستند.

– تأمین منابع لازم برای رساندن پروژه‌ها تا مرحله 40درصد از چه راه‎هایی انجام می‌شود؟

از راههای مختلفی این کار در حال انجام است؛ تسهیلاتی از طریق طرح اقدام ملی دولت دریافت می‌شود و تسهیلات طرح حکمت کارکنان واجد شرایط نیز در زمان ثبت‌نام در پروژه‌ها به آنها اعطا می‌شود و سایر موارد.

– وضعیت پروژه کارکنانی که در شهر قم ثبت‌نام کرده‌اند چگونه است؟

تعدادی از کارکنان ارتش از طریق سازمان‌های دیگر در این پروژه ثبت‌نام کرده و به‌نوعی گرفتار شده بودند؛ متأسفانه سازمان‌های ثبت‌نام کننده به تعهدات خود عمل نکرده بودند که با تدبیر امیر موسوی، این امر مدیریت شد و متقاضیان تحت حمایت بنیاد تعاون ارتش قرار گرفتند. در این پروژه نیز باتوجه به شرایط اقتصادی کارکنان، برنامه‌ریزی شده که نقدینگی لازم از متقاضیان به‌گونه‌ای دریافت شود که به آنها فشار نیاید. 

– سخن پایانی شما؟

من باز هم به کارکنان ارتش می‌گویم که امروز بخش زیادی از اقدام‌های لازم برای خانه‌دار شدن آنها بستگی به خودشان دارد؛ یعنی برنامه‌ها و کارهای بنیاد تعاون ارتش یک‌طرف و آگاه بودن کارکنان و از دست ندادن سهام و آنچه ارتش به آنها واگذار کرده است، ‌طرف دیگر. کارکنان اگر نمودارهای اقتصادی امروز کشور را دنبال کنند، متوجه می‌شوند که کمترین خطرپذیری سرمایه‌گذاری در کشور طی 10سال اخیر مربوط به ملک و مسکن بوده است. مسکن متناسب با تورم رشد کرده و علاوه‌بر این در مقایسه با ارز و طلا رشد بیشتر و مطمئن‌تری داشته است. متأسفانه بسیاری از کارکنان سهام خود را حتی در همان مرحله اول واریزی فیش فروخته‌اند که این باعث ضرر و بدون مسکن ماندن خودشان خواهد شد.