ساخت‌ وسازهای بنیاد تعاون ارتش در حد شمالی “باغ گیاه‌شناسی” قانونی است

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران گفت: ساخت‌وسازهای بنیاد تعاون ارتش در حد شمالی باغ گیاه‌شناسی قانونی است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، حمیدرضا صارمی امروز در حاشیه دویست‌و‌ششمین جلسه شورای شهر تهران در  پاسخ به سؤالی درخصوص ساخت و ساز ضلع شمالی باغ ملی گیاه‌شناسی اظهار کرد: در مورد باغ گیاه‌شناسی مصوبه‌ای در اواخر دهه 80 به تصویب رسید که بعدها در طرح تفصیلی نیز به رسمیت شناخته شد.

وی افزود: بنیاد تعاون ارتش جمهوری اسلامی ایران 560 هکتار زمین در این محدوده داشته که 360 هکتار را برای سرانه‌های شهری داده است که بخشی از این زمین‌ها تبدیل به دریاچه شهدای خلیج فارس شده است. در آن زمان پروانه بلندمرتبه‌‌سازی برای ارتش جمهوری اسلامی ایران صادر شده و در سال 1395 باغ‌ گیاه‌شناسی به عنوان میراث طبیعی به ثبت رسیده است.

صارمی ادامه داد: پروانه بلندمرتبه‌سازی در این محدوده 6 سال قبل از ثبت باغ گیاه‌شناسی به عنوان میراث طبیعی صادر شده است و بی‌تردید شهرداری تهران با توجه به اینکه پروانه‌های ساخت‌وساز سند اداری قلمداد می‌شوند امکان اصلاح و ابطال آن را ندارد. مرجع قضایی نیز به این موضوع رسیدگی کرده و در حکمی تاکید کرده که ساخت و ساز در این محدوده مشکلی را برای باغ گیاه‌شناسی ایجاد نمی‌کند. این در شرایطی است که پیش‌تر گفته بودند این بلندمرتبه‌سازی سایه‌اندازی بر روی باغ دارد و مشکلات تامین آب را برای باغ ایجاد می‌کند.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران تاکید کرد: اگر نظرات کارشناسی اعلام کند که این ساخت و ساز ضرر و زیان برای باغ به همراه دارد و حکم مرجع قضایی چنین باشد قطعا جلوی ساخت‌وساز را خواهیم گرفت. در حال حاضر بخشی از برج‌های مسکونی احداث شده و این در شرایطی است که در زمان صدور پروانه حریم باغ گیاه‌شناسی رعایت شده و نمایندگان دستگاه‌های ذیربط از جمله مسئولان باغ نیز صورتجلسه مربوطه را امضا کرده‌اند.

صارمی ادامه داد:  این برج‌ها حدود 30 طبقه هستند که البته طبقات منفی هم دارند. بی‌تردید شهرداری تهران تابع قانون و نظر رسمی مراجع قانونی خواهد بود. در روند فرایند صدور پروانه در این محدوده مقررات و ضوابط رعایت شده و تاکنون با توجه به بررسی‌های کارشناسی تهدیدی برای باغ احصاء نشده است.

این معاونت افزود: خاطرنشان می‌سازد مصوبه مورخه‌ی ۲۲/۰۶/۱۳۸۹ کمیسیون ماده (۵) شهر تهران و همچنین سایر مصوبات مربوطه قبل از آن، باحضور نماینده وزارت جهاد کشاورزی و نماینده وقت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و همه اعضاء آن کمیسیون صادر شده و نمایندگان آن دو دستگاه اجرایی به‌عنوان “موافق” صورتجلسه مذکور را تأیید و امضاء نموده‌اند. همچنین بند ۱۶-۲۹ ضوابط طرح تفصیلی جدید شهر تهران ابلاغ شده در سال ۱۳۹۱، بررعایت مفاد مصوبات صدرالاشاره تأکید و ابرام نموده است.
در بخش دیگری از توضیحات معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران آمده: همچنین موضوع حریم باغ گیاه‌شناسی در تنظیم مصوبه صدر‌الذکر مورد توجه و لحاظ بوده است و نقشه‌های ساخت و ساز پرونده‌های بتاجا باملحوظ داشتن حریم موصوف صادر شده و علاوه‌بر آن فاصله جنوبی‌ترین ساختمان و برج در حال احداث پهنه D آن پروژه با دیوار شمالی باغ گیاه‌شناسی بالغ‌بر نود (۹۰) متر است و پروژه مذکور صرفاً از یک جهت و با فاصله قابل‌توجه و علاوه‌بر آن، با حائل قرارگرفتن یک معبر ۲۰ متری با آن باغ مجاورت دارد.
معاونت شهرسازی شهرداری تهران تاکید کرده: نظر به حضور و اعلام نظر موافق نماینده سازمان میراث فرهنگی و وزارت جهادکشاورزی در همگی جلسات و مصوبات کمیسیون ماده پنج و تقدم مصوبه کمیسیون (سال ۱۳۸۹) نسبت‌به تاریخ ثبت آن اثر (سال ۱۳۹۵)، اقدام متأخر سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی در سال ۱۳۹۵ در جهت ثبت آن اثر، نسبت‌به زمان صدور تصمیمات مهمّ و بالادستی مذکور، پس از حصول توافقات و صدور مصوبه کمیسیون ماده (۵) و صدور پروانه ساختمانی، ازلحاظ حقوقی و اداری تأثیری در مبانی آن توافقات و مصوبات ایجاد نمی‌نموده است.